Hyundai Bayon, de slimme stads-SUV

Hyundai ontwikkelde de Bayon speciaal voor de Europese markt. Het is een betaalbare SUV met een originele stijl, die alleen leverbaar is met benzinemotoren.

De Hyundai Bayon werd ontwikkeld op basis van de i20 en is meteen herkenbaar aan zijn dagrijverlichting, gecombineerd met een slanke luchtinlaat, een grote zwarte grille en dubbele koplampen. De bolle voorkant contrasteert met de meer geometrische achterkant, waardoor in profiel een dynamische lijn ontstaat. Die indruk wordt versterkt door de boemerangvormige achterlichten, die via een reflecterende strip met elkaar verbonden zijn.

De Bayon gebruikt eenvoudige trucjes om groter te lijken dan hij werkelijk is (4,18 m), zoals de visueel langere achterruit met een grote, glanzend zwarte strip. Voor een avontuurlijk uiterlijk hebben de ontwerpers van Hyundai typische SUV-elementen toegevoegd, zoals matzwarte kunststof wielkastranden en skidplaten in de voor- en achterbumper.

Ruim
Het sobere en uitnodigende interieur heeft ruimte te koop, zowel voorin als achterin. De gebruikte materialen zijn stevig en de zetels zijn zacht genoeg voor lange reizen.

De kofferruimte heeft een inhoud van 411 liter, wat gezien de compacte afmetingen meer dan behoorlijk is. Opnieuw leverden de ontwerpers van de Bayon goed werk door een dashboard te creëren dat niet te druk is, terwijl de noodzakelijke fysieke knoppen voor een goede functionaliteit behouden bleven.

Het goed geïntegreerde centrale scherm van het infotainmentsysteem (10,25 duim) is vlot leesbaar. Ook de digitale instrumenten zijn geslaagd, omdat ze niet verborgen zitten achter het stuurwiel, zoals bij concurrenten vaak het geval is.

Twee benzinemotoren

Qua motoren houdt Hyundai het simpel, zodat de Bayon voor iedereen toegankelijk is. De instapmotor is een 1.2 viercilinder met 84 pk. Die wordt bijgestaan door een 1.0 T-GDI driecilinder met 100 pk.

Allebei zijn ze leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl je de laatste ook kunt combineren met de automatische DCT 7-transmissie met dubbele koppeling.

Welke motor je ook kiest, de Bayon rijdt levendig, onder meer door het gewicht van minder dan 1.200 kg. Dankzij zijn aangename mechaniek en zijn rigoureuze rijgedrag is de Bayon zeer aangenaam om mee te rijden. Voeg daarbij een zeer redelijk brandstofverbruik en een royale binnenruimte, en je weet dat deze auto de moeite waard is.