Nieuwe Hyundai KONA

Stoere, op EV gebaseerde stijl en uitgebreid motorenaanbod

  • Bij de nieuwe generatie van zijn compacte SUV vertrekt Hyundai van de elektrische versie voor een nieuw, technologisch design
  • De vier varianten van de KONA (elektrisch, hybride, benzine en de sportieve N Line) delen dezelfde basis, maar krijgen elk hun eigen stijl
  • De nieuwe KONA krijgt een sterkere persoonlijkheid, maar ook een naar de bestuurder gericht interieur met sterk verbeterde praktische kwaliteiten.

De ontwikkeling van de futuristische en volledig nieuwe KONA ging van start met het EV-model – een onconventionele benadering voor autodesign die de versnelde elektrificatiestrategie van Hyundai Motor weerspiegelt. In al zijn varianten zit de nieuwe KONA boordevol met de nieuwste technologieën en comfort- en gemaksfuncties.

We maken een KONA voor vrijwel iedereen en elke levensstijl, met een reeks geavanceerde aandrijflijnen en een groot aantal technologieën en designfuncties die een toegevoegde waarde vormen aan het dagelijks leven van onze klanten,” aldus Heui Won Yang, Executive Vice President, Head of Total Vehicle Development Tech Unit bij Hyundai Motor Company. “Hyundai streeft ernaar een geoptimaliseerde mobiliteitservaring te bieden om aan de uiteenlopende levensstijlen van onze klanten te voldoen.”

Design elementen met een sportieve toets en die de prestaties verbeteren

Van de haaienneus tot de achterklep geven de Seamless Horizon Lamps voor- en achteraan het nieuwe model een harmonieus en uniek uiterlijk. De EV-variant onderscheidt zich verder door zijn Pixelated Seamless Horizon Lamps en is het eerste Hyundai-model dat dit iconische designkenmerk toepast.

Het sportieve karakter van de SUV wordt belichaamd door robuuste wielkastbekleding met geïntegreerde voor- en achterlichten, zijpanelen met dynamische wigvormige proporties en karakteristieke chromen sierlijsten die van de gordellijn tot de spoiler lopen. Het speciaal ontworpen 19-inch spaakwiel is een primeur voor de KONA.

De ICE- en HEV-varianten nemen veel van de designkenmerken van de EV over, maar met een opvallende twist. De voorbumper onderscheidt zich door een driedimensionale garnering en skidplaat in plaats van een radiatorrooster. De ICE- en HEV-varianten krijgen bijkomend nog een contrasterende zwarte wielkastbekleding mee.

De HEV-variant maakt gebruik van de bovenste en onderste actieve luchtkleppen (AAF), en de ICE-variant heeft een bovenste actieve luchtklep voor een verbetering van de luchtweerstandscoëfficiënt. De actieve luchtklep aan de buitenkant geeft de ICE- en HEV-variant een EV-achtig uiterlijk en verbetert tegelijkertijd de aerodynamische prestaties van beide varianten.

De prestatiegerichte N Line-variant heeft een agressiever voor- en achterdesign met vleugelvormige bumper om zijn sportieve imago te benadrukken, een dubbele uitlaatdemper en zilverkleurige zijskirts. Extra opties zijn een zwart dak, een vleugelvormige spoiler en 19-inch exclusieve N Line lichtmetalen velgen. Binnenin is de N Line-variant uitgerust met exclusieve metalen pedalen en een N-brand versnellingspook (TGS).

Grotere en slimmere binnenruimte

De nieuwe KONA biedt een ruimere, veelzijdigere interieurruimte voor meer passagierscomfort en een praktische laadruimte. De nieuwe KONA biedt de beste ruimte in zijn klasse met een 60 mm langere wielbasis, 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de zetels op de tweede rij, in vergelijking met de vorige generatie. De schouderruimte op de tweede rij is met zijn 1.402 mm eveneens de grootste in zijn klasse en biedt de passagiers de beste leefruimte. De slanke maar comfortabele zetels van de KONA, die slechts 85 mm dik zijn, zorgen voor meer leefruimte voor de passagiers op de tweede rij.

Bovendien zorgt de elektrische schakelpaddle achter het stuur voor een open, pure consolestructuur die meer ruimte biedt voor spullen en een clean interieur. De volledig neerklapbare zetel op de tweede rij en het achtercompartiment bieden tot 723 liter (SAE) laadruimte om aan de hoogste eisen van de klant te voldoen met verbeterd laadgemak.

Het dubbele 12,3 inch geïntegreerde scherm ondersteunt ergonomisch comfortabel gebruik, terwijl de relax-comfortzetel op de eerste rij is geoptimaliseerd voor een ‘gewichtloze’ lichaamsdrukverdeling om vermoeidheid na langeafstandsritten te helpen verlichten.

Best-in-class technologieën voor meer comfort

Het onderhoud en de systeemupdates van de nieuwe KONA zijn eenvoudiger dan ooit met elektronische controle technologie via Over-the-Air (OTA) software updates. Hierdoor kunnen autobezitters kosten besparen en hun auto ‘zelf’ upgraden of onderhouden met behulp van de nieuwste software. Ook de interieurverlichting wordt ondersteund door OTA-updates voor onderhoud en nieuwe functies.

De aanpasbare slimme elektrische achterklepopening is een extra gemak voor klanten. Bestuurders kunnen de openingshoogte en -snelheid van de achterklep selecteren op het scherm van het infotainmentsysteem en door de sluitknop drie seconden lang in te drukken op de gewenste hoogte van de achterklep.

Daarnaast zorgen het geïntegreerde geheugensysteem voor zetelpositie-instellingen en meerdere oplaadpoorten, waaronder het draadloze oplaadsysteem van de KONA voor nog meer gebruiksgemak. Als onderdeel van de elektronische besturingstechnologie kan de nieuwe KONA worden vergrendeld, ontgrendeld en gestart via de Digital Key 2 Touch met behulp van Near Field Communication (NFC) op smartphones of smartwatches, wat een hoog veiligheidsniveau garandeert.

Veiliger rijden met de nieuwe KONA

De nieuwe KONA zit boordevol geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), zoals Forward Collision-avoidance Assist (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW) en Blind-spot View Monitor (BVM) en High Beam Assist (HBA)*. Hij is ook uitgerust met diverse rijcomfortfuncties, zoals Smart Cruise Control (SCC), Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC), Lane Following Assist (LFA) en Highway Driving Assist (HDA)*.

Voor veilig parkeren biedt de nieuwe KONA diverse vooruitstrevende technologieën, zoals Surround View Monitor (SVM), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Forward/Side/Reverse Parking Distance Warning (PDW), Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) en Remote Smart Parking Assist (RSPA)*.

De afmetingen per variant:

Item

Nieuwe KONA ICE/HEV

Nieuwe KONA EV

Lengte

4,350 mm

info verwacht juli

 

Breedte

1,825 mm

 

Hoogte

1,580 mm

(uitgerust met 17-inch velgen)

 

Wielbasis

2,660 mm

 

 

Meer info