Hoe de elektrificatie zorgt voor de terugkeer van een koetswerkvariant
Klassieke berlines zijn immers aerodynamischer dan SUV’s en dat zorgt ervoor dat je verder geraakt met een kleinere batterij. Neem bijvoorbeeld de Hyundai IONIQ 6. De versie met de meest compacte accu, 53 kWh, geraakt bijvoorbeeld nog altijd 429 km ver. Die kleinere batterij zorgt op zijn beurt uiteraard voor minder gebruik van zeldzame materialen voor de constructie van die accu, maar ook voor snellere oplaadtijden. Nog meer range nodig? Met het grote accupakket van 77,4 kWh geraakt de Hyundai IONIQ 6 zelfs 614 km ver, SUV’s hebben voor die afstand al gauw een accu van 100 kWh nodig. Bovendien kan die IONIQ 6 in slechts 18 minuten zijn batterij opladen van 10 naar 80 procent dankzij zijn 800 volt architectuur. Ook de versie met kleine batterij haalt trouwens hetzelfde oplaadvermogen, wat deze versie vanuit ecologisch en economisch standpunt nog interessanter maakt.
Bovendien heeft een elektromotor heel wat voordelen. Deze is compacter, waardoor de wielen meer naar de hoeken van de wagen kunnen gebracht worden. Hierdoor beschikt de IONIQ 6 over een lange wielbasis van 2.950 mm, en dat betekent uiteraard meer binnenruimte. Bovendien zijn alle zetels specifiek ontworpen voor volledig elektrische modellen, en zijn ze ongeveer 30 % dunner dan die in andere conventionele modellen, zodat inzittenden meer ruimte in de cabine hebben.
Karakter op maat
Bovendien kan je niet alleen het interieur van de IONIQ 6 personaliseren, ook zijn rijkarakter. Uiteraard kan je kiezen tussen twee- (228 pk) en vierwielaandrijving (325 pk), maar het is vooral het ‘EV Performance Tune-up’-systeem dat hoge ogen gooit. Hiermee kan de bestuurder naar wens de stuurkracht, de motorvermogensmodus, de gevoeligheid van het gaspedaal en de aandrijflijnmodus instellen. Bestuurders kunnen met een paar clicks allerlei combinaties maken om aan hun individuele behoeften te voldoen.
5 sterren bij EuroNCAP
Bovendien is de IONIQ 6 ook veilig. De wagen kreeg vijf sterren na afloop van de strenge veiligheidstests van EuroNCAP. Dit dankzij het nieuwe niveau van Hyundai SmartSense, met geavanceerde rijhulpsystemen die zorgen voor veiligheid en gebruiksgemak op de weg.
Dit systeem omvat onder andere een slimme cruise control, Forward Collision-Avoidance Assist, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Blind-Spot View Monitor en Highway Drive Assist. Optioneel komt daar onder andere ‘Junction Crossing’, ‘Lane Changing Oncoming’ en ‘Lane-Changing Side’, samen met ‘Evasive Steering Assist’ bij.
TCO
Tot slot nog een stukje over het modewoord in de fleet vandaag: TCO. Dankzij zijn elektrische aandrijflijn, lage verbruik en lagere kostprijs – onder meer door de kleinere batterij – is die van de Hyundai IONIQ 6 zeer competitief, waardoor hij binnen heel wat car policies zal passen. Ook in de uwe? Boek dan zeker een testrit en laat u verleiden door de wagen die zich vorige maand tot World Car of the Year wist te kronen!
Meer info