Zontes 310M

Zontes heeft een interessante portfolio, van 125, 310 tot 350cc waarmee het Merk op dit moment meer dan 10 modellen aanbiedt. Van deze modellen zijn de meeste motorfietsen en één motorscooter.  We komen hiena terug op deze laatste de Motorscooter 310M (ook beschikbaar in 125 cc).

 

Aan de voorzijde zien we knappe stijlelementen waaronder de spitse neus met daarbinnen koelsleuven en led-verlichting. Het windscherm is automatisch verstelbaar in 2 standen wat vooral op de snelweg uitkomst biedt. De middentunnel is breed met daarin de tankopening die je automatisch kan openen middels een schakelaar op het stuur. De zwart glimmende kapdelen breken het design en sluiten naadloos op het ontwerp aan. Aan de achterzijde zien we een led-unit met daaronder de knipperlichten. Twee grote beugels dienen als steun voor de passagier of een eventuele bevestiging voor een topkoffer.

De scooter staat op 12-spaaks lichtgewicht aluminium velgen met daaromheen CST-banden.Als je plaatsneemt op de scooter valt het grote gekleurde TFT-display direct op. Het kent veel mogelijkheden waaronder bandenspanning en bandentemperatuur maar ook de range, de tijd en het voltage. Om de scooter te kunnen starten beschik je over een smartkey die opvallend klein is, zeg maar van het formaat nagelknipper.

Op kniehoogte vinden we twee opbergruimten met een USB-aansluiting die je kunt vergrendelen. Aan de linkerzijde van het stuur vinden we behoorlijk wat schakelaars waaronder die van het elektrisch verstelbare windscherm en de bediening van het display. Rechts zien we schakelaars voor de verlichting, tankklep en het zadel. We zien zelfs een schakelaar voor de ECO-stand. De rode schakelaar aan de rechterzijde zorgt tevens voor de elektronische stuurvergrendeling wat goed werkt en in de praktijk erg handig blijkt te zijn.

Niet alleen steekt de scooter heel netjes in elkaar, de afwerking staat op een hoog niveau en de materialen lijken niet voor een hamsterleven gemaakt. De styling is één maar hoe zit het met de krachtbron? De 309cc aluminium vloeistofgekoelde eencilinder vormt de basis voor veel modellen waaronder ook deze motorscooter. En Zontes weet maar liefst 33pk en 32Nm uit dit blok te persen, waarmee hij op dit moment de krachtigste 300cc scooter is van dit moment. Hij laat daarmee anderen ver achter zich. Op het gebied van prestaties heb je ook weinig tot niets te klagen want met een geklokte snelheid van 138 km/u gps (154 op de teller) en een 0-100 km/u van 8.8 seconden is hij verbluffend rap.

De motorkarakteristiek is er eentje van souplesse en veel koppel. Het blok gaat echter wel een stap verder en beukt er vanaf de 80 km/u nog steeds goed op los.  Meest opvallende is de vrij stevige vering  Daarmee komen gelijk wel zijn sportieve aspiraties naar boven want de Zontes 310-M stuurt messcherp en dit keer opnieuw geen klachten over de CST-banden. Onder droge omstandigheden doen ze goed hun werk en ze blijven de lijn volgen die jij als rijder oplegt.


Volwassen remsysteem met ABS


Meerdere keren hebben we lange snelle bochten gepakt maar de grens ligt verder dan je in de dagelijkse praktijk zult tegenkomen. Met schijven en remklauwen uit ‘eigen’ huis heb je de beschikking over een volwassen remsysteem met ABS. Tevens kun je de remhendels meervoudig verstellen zodat ook kleine handen de remmen kunnen bedienen. Een remsysteem dat perfect past bij het sportieve karakter van deze scooter zonder een ABS dat ‘ingrijpt’ als jij dat niet wilt.

Conclusie

De 310M maakt indruk, want de fabrikant neemt zijn zaakjes zeer serieus. De afwerkingskwaliteit staat op hoog niveau en ook de rijgeigenschappen De uitrusting is met een elektrisch verstelbaar scherm, kleuren TFT-display en 2 USB aansluitingen behoorlijk compleet.  Een opvallend sportieve styling maken het geheel af.  De prima rijeigenschappen en 3 jaar garantie krijg je er gratis bij.

Meer info